Afet Tıbbı Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Afet Tıbbı Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 8. düzeydir. Ayrıca, ‘Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
Eğitim türü teorik ve uygulamalıdır. Afet Tıbbı Bilim Dalı başta sağlık kurumları olmak üzere tüm kurumlarda afetlerin sağlık boyutunu, stratejik seviyede ilgili kararların alınması, taktiksel seviyede acil durum ve afet planlarının uygulanması ve operasyonel seviyede arama ve kurtarma konularında çalışmalar yapmayı ve araştırmacılar yetiştirmeyi hedefleyerek Afet Tıbbı alanındaki eğitim kapasitesini arttırmayı ve geliştirmeyi amaçlar.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
PhD; Programı başarıyla tamamlayanlara Afet Tıbbı alanında Doktora diploması verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
4 sene (2 sene ders, 2 sene tez)
Doktora programı, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
En az Ulusal düzeyde geçerliliği olan bir dil sınavından 60 ve üzeri almak. ALES’den 70 ve üzeri almak.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Mezunlar, afet boyutları ve afet sağlığı konularında çalışmalar yürüten özel ve resmi kurum ve kuruluşların çalışmalarında istihdam edilebilirler. Mezunlar aynı zamanda üniversitelerin akademik kadrolarında akademisyen olarak görev alabilirler.
- Afet Tıbbı alanında ileri düzeyde bilgi sahibi olur. Bilgiye ulaşma, bilgi biriktirme ve bilgi üretme becerisi gösterir.
- Afet Tıbbı alanında güncel literatürü takip eder. Ortaya konan yeni yöntem ve düşüncelerin analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
- Afet Tıbbı alanında kullanılan istatistik ve araştırma yöntemlerini iyi derecede bilir ve çalışmalarında uygun şekilde kullanır.
- Afet Tıbbı alanına yenilik getiren özgün çalışmaların planlanması, yönetimi ve sonuçlandırılmasını bağımsız bir şekilde yapabilir.
- Yaptığı araştırmalardan elde ettiği verilerle bilimsel yayın oluşturabilir ve bilimsel toplantılarda sunabilir.
- Çalışmalarında etik değerleri ön plana çıkarır ve diğer bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
Bilgi | ||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | |||||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 4 | |||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | |||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | |||||||
Beceriler | ||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | |||||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 5 | 5 | |||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 5 | 5 | ||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | ||||||||
Yetkinlikler | ||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 5 | |||||||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 | 5 | ||||||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | |||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 | |||||||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | ||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 5 | 5 | ||||||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 | 5 | ||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | ||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | |||||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 4 | |||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | |||||||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 5 | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek