Afet Tıbbı Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Afet Tıbbı Tezli Yüksek Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Program, 2020-2021 eğitim öğretim döneminde lisansüstü öğrencilerini kabul edecektir.
Programın Amacı
Afet Tıbbı Bilim Dalı başta sağlık kurumları olmak üzere tüm kurumlarda afetlerin sağlık boyutunu, stratejik seviyede ilgili kararların alınması, taktiksel seviyede acil durum ve afet planlarının uygulanması ve operasyonel seviyede arama ve kurtarma konularında çalışmalar yapmayı ve araştırmacılar yetiştirmeyi hedefleyerek Afet Tıbbı alanındaki eğitim kapasitesini arttırmayı ve geliştirmeyi amaçlar.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Afet Tıbbı Bilim Uzmanı” unvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır.
Yüksek lisans süreci başlıca ders ve tez dönemlerinden oluşur. Ders dönemi en az yedi ders ve bir seminer dersinden; tez dönemi ise tez önerisi, tez hazırlama ve tez savunma sınavı aşamalarından ibarettir. Seminer dersi ve tez dönemi kredisiz olup başarılı ve başarısız olarak değerlendirilir.
Tezli yüksek lisans programı süreçlerinde bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS kredisi alınması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
En az Ulusal düzeyde geçerliliği olan bir dil sınavından 55 ve üzeri almak. ALES’den 70 ve üzeri almak.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Mezunlar, afet boyutları ve afet sağlığı konularında çalışmalar yürüten özel ve resmi kurum ve kuruluşların çalışmalarında istihdam edilebilirler. Mezunlar aynı zamanda üniversitelerin akademik kadrolarında akademisyen olarak görev alabilirler.
- Çalışmalarını yürütürken mesleki değerler ve evrensel etik ilkelere bağlı kalır.
- Afet Tıbbı alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve disiplinler arası etkileşimleri kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Bilimsel araştırmalarda kullanılan istatistiksel yöntemleri iyi derecede bilir ve çalışmalarında uygun şekilde kullanır.
- Afet sağlığı alanına giren arama kurtarma, acil durum ve afet yönetimi ve afetlerin sağlık boyutuyla ilgili konularda araştırma yöntemlerini iyi bilir.
- Afet Tıbbı konularında karşılaştığı sorunların çözümü için uygun yaklaşımlar geliştirebilir. Gerektiğinde stratejik, taktisel veya operasyonel kararlar verebilir.
- Çalışmalarını uygun verilerle destekleyerek ilgili gruplara aktarabilir.
- Afet tıbbı alanı ile ilgili nitelikli bilimsel araştırma projesi hazırlayabilir, gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir ve rapor haline getirebilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Bilgi | ||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 | |||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | |||||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 5 | 5 | ||||||||
Beceriler | ||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 5 | 5 | 5 | |||||||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 5 | 5 | ||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 5 | |||||||||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 | 5 | ||||||||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | ||||||||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 | |||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 4 | 5 | |||||||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | 4 | ||||||||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 | |||||||||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 5 | |||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek