İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine uygun olmak.
Programın Amacı
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında nitelikli uzman sayısının artırılmasını hedeflemektedir. Bunun yanı sıra İş Sağlığı ve Güvenliği alanında çalışmalar yapan; ülkenin ve toplumun gereksinimlerine duyarlı ve vizyon sahibi akademisyenleri ülkemize kazandırmayı hedeflemektedir.
Programın Eğitim Türü
Tezli Yüksek Lisans
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Yüksek Lisans
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır.
Tezli yüksek lisans programı toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dahil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine uygun olmak.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Ülkemizde hizmet veren A / B / C sınıfı İş Güvenliği Uzmanlarının yetkileri Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Genel Müdürlüğü tarafından uzmanlık sınavları sonucu verilen bir yetkidir. İSG Tezli Yüksek Lisans mezuniyeti ile kişiler B sınıfı İş Güvenliği Uzmanlık sınavına girme hakkı elde etmektedir.
Ayrıca Tezli Yüksek Lisans Eğitimini başarı ile tamamlayan öğrenciler gerekli şartları sağladığı takdirde İş sağlığı ve Güvenliği Alanında Doktora programına başvurabilirler.
- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak İş Sağlığı ve Güvenliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgiyi geliştirir ve uygular.
- İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamalarına yönelik teori ve modelleri bilir ve açıklar.
- Eleştirel bakış açısı ile İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamalarındaki sorunlara yönelik bütüncül yaklaşımla çözüm yöntemlerini geliştirir, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
- Mesleki ve etik sorumluluk gereklerine uygun davranır.
- Alanına özgü ileri araştırma yöntemlerini kullanır.
- Multidisipliner mesleki yaklaşım çerçevesinde sorunların çözümünde yaratıcı/eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
Bilgi | ||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
Beceriler | ||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | ||
Yetkinlikler | ||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek