Moleküler Biyoloji ve Genetik Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Moleküler Biyoloji ve Genetik Yüksek Lisans Programı, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydir. Ayrıca, ‘Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Programın Amacı
Moleküler biyoloji ve genetik programının amacı, öğrenciye immünoloji, sinirbilim, nanobiyoteknoloji gibi diğer biyoloji alanlarını da içeren çok yönlü tıbbî branşlarda, planlamadan raporlamaya kadar tüm aşamaları kapsayan araştırmaları yürütme yetisini kazandırmaktır. İlk yıl, öğrencilere genel olarak biyolojik bilimlerin ve özellikle de moleküler biyolojinin temelleri tanıtılır. Program hem teoride hem de pratikte laboratuvar deneyimi yoluyla genetik ve moleküler biyolojinin çeşitli yönleriyle ilgili derinlemesine bilgi sağlar. Öğrencilere ayrıca, kendi ilgi alanlarına göre çeşitli araştırma seçenekleri sunulacaktır.
Programın Eğitim Türü
Teorik-Uygulamalı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Yüksek Lisans Derecesi
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Tezli Yüksek Lisans öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Mezuniyet için ilk 2 yarıyılda alınan zorunlu/seçmeli derslerden başarılı olunması, ikinci senede ise tez çalışmasının gerçekleştirilerek tez savunma sınavında yeterli bulunması gerekmektedir. Sağlık Bilimleri Üniversitesi “Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği” süreçleri uygulanır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Programa kabul edilmek için “Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Eczacılık Fakültesi, Veteriner Fakültesi’nden ya da Biyoloji, Tıbbi Biyolojik Bilimler, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Genetik, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Kimya Mühendisliği veya Kimya” bölümlerinden birinden lisans mezunu olmak gerekmektedir. Konu hakkında detaylı ve güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Mezunlar, doktora eğitimine devam ederek akademik kariyer yapabilecekleri gibi, kamuya ya da özel sektöre bağlı araştırma kuruluşlarında araştırmacı olarak görev alabilirler. Ayrıca, sağlık alanında faliyet gösteren firmalarda Ar&Ge’den satışa pek çok dalda istihdam edilebilirler.
- Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki araştırmalar hakkında temel bilgi sahibi olur ve sağlık alanında temel araştırma düzeyinde özgün, çok-disiplinli çalışmalara uygulayabilir.
- Bilimsel araştırmanın ne olduğu, özellikleri, kurgulanması ve farklı aşamalarında karşılaşılabilecek durumlar hakkında bilgi sahibi olur ve çok-disiplinli alanlarda araştırmalara katılabilir.
- Bilimsel yöntem ve değerlendirme süreçleri, araştırmaların raporlanması, sonlandırılması ve elde edilen bulguların yayıma hazırlanması aşamaları hakkında bilgi sahibi olur ve bu aşamaları uygulayabilir.
- Sunum hazırlama, bilimsel verileri analiz edebilme ve kritik edebilme kabiliyetleri gelişir.
- Moleküler biyoloji kavramlar, yöntemler ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur.
- Hücre biyolojisi, moleküler biyoloji ve genetiğin temel prensipleri ile bunların hastalıklarla ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
- Tümör oluşumu ve gelişiminde rol oynayan moleküler ve genetik mekanizmalar ile kanser tedavisindeki temel stratejiler hakkında bilgi sahibi olur.
- Moleküler biyoloji çalışmaları sonucu elde edilen ürünlerin halk ve çevre sağlığı açısından güvenle kullanımı için gerekli bilgi altyapısını kazanır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Bilgi | ||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Beceriler | ||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | ||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | ||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | ||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek