Organ Nakli Koordinatörlüğü Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Tıp fakültesi veya Sağlık ile ilgili Yüksekokul veya Sağlık ile ilgili lisans mezunları suretiyle yapılan başvuru sonrası girilecek yazılı bilim sınavı ve mülakatta başarılı olanlar programa başlar.
Programın Amacı
Sağlık Bilimleri Üniversitesi bünyesinde bulunan Tıp Fakültesi, ülkemiz çapında sağlık eğitimi ve standartlarının belirlenmesi çerçevesinde öncü rol üstlenmektedir. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesi lisans düzeyinde tıp eğitimi ve afiliye olduğu Eğitim ve Araştırma Hastaneleri bünyesinde, lisansüstü düzeyde ise tıpta uzmanlık eğitiminin verilmesi yanında sağlık hizmetlerinin her alanında konusunda uzmanlaşmış sağlık personeli yetişmesi bakımından da oldukça önemli bir akademik misyonu üstlenmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de yalnızca lisans düzeyinde eğitim ya da sertifikasyon programları ile edilen bilgi ve tecrübe sürekli gelişen teşhis ve tedavilerin günlük pratiğe yansıması için kolaylaştırıcı olamamaktadır. Birçok özellikli sağlık alanında olduğu organ yetmezliği teşhis ve tedavileri de özel bilgi ve tecrübeler gerektiren bir alan olmuş ve yardımcı sağlık personeli açısından özellikli eğitim ihtiyacı artmıştır. Organ bağışının artırılması, bağışlanan organların alıcıya nakledilebilmesi için geçen sürecin yönetilmesi, nakil yapılan hastanın tedavi ve takibi ve tüm bu aşamalarda hasta yakınları ile olan iletişim her biri ayrı öneme sahip aşamalardan oluşmaktadır. Bu aşamaların yönetimi organ nakli ile uğraşan hekimler ile beraber organ nakli koordinatörleri ile yürütülmektedir. Organ nakli koordinatörlüğünün akademik anlamda gelişmesi ihtiyacı ve beraber artan hasta sayısı, gelişen teknoloji ve tedavilerin çeşitlenmesi neticesinde gelecekte bilgi ve tecrübe konusunda standartların yükseltilmesi amaçlanmıştır.
Programın Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Yüksek Lisans
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. 4 yarıyıl teorik ve pratik dersler ve proje çalışmalarından oluşur.
Tezsiz yüksek lisans programı toplam 30 krediden ve 90 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az 10 ders ile “Dönem Projesi Dersi”nden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve danışmanına yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek, vize ve final sınavlarından geçer not almak zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıp fakültesi veya Sağlık ile ilgili Yüksekokul veya Sağlık ile ilgili lisans mezunları
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Yüksek Lisansını tamamlayanlar sağlık hizmetleri veren kurum ve kuruluşların organ nakli bölümlerinde Sağlık Bakanlığı Sertifikasyon süreçlerini de tamamlamak kaydıyla organ nakli koordinatörü olarak çalışabilirler.
- Organ nakli bekleme listesini oluşturmak ve ekip şefi ile birlikte alıcı adaylarını belirlemek.
- Bekleme listesindeki hasta bilgilerini güncelleştirmek ve ekip üyelerine bilgi vermek.
- Potansiyel donör adaylarını (beyin ölümü vakaları) tespit etmek.
- Beyin ölümü raporunun düzenlenmesini sağlamak
- Potansiyel donör ailesi ile temasa geçmek ve organ bağışı için izin almak.
- Operasyon için donör hastanesi ve alıcı hastanesi arasında iletişimi sağlamak.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
Bilgi | ||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | ||
Beceriler | ||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Yetkinlikler | ||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek