Sağlık Bilişimi Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sağlık Bilişimi Doktora Programımız TYYÇ Sağlık Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) alanında 8. Düzey (Doktora Eğitimi) eğitim vermektedir.
Doktora programı 2019 Güz döneminde açılmıştır.
Programın Amacı
Sağlık Bilişimi Doktora Eğitim Programının amacı; öğrencinin alanında gerekli bilgi birikimini kazanmasını, bağımsız araştırma yapmasını, bilimsel bulgu ve olayları geniş ve derinlemesine bir bakış açısıyla irdeleyerek yorum yapmasını, yeni sentezlere ulaşmasını, evrensel nitelikte yeni bir yöntem geliştirmesini veya yeni bilgi üretmesini sağlamaktır.
Sağlık Bilişimi Doktora Eğitim Programı ile ülkemizin ihtiyacı olan tıbbi cihazların, tıbbi görüntüleme teknolojilerinin, yapay zeka sistemlerinin ve mobil uygulamaların ve ilgili diğer alanlara ilişkin gelişme ve yöntemleri öğrencilere verilecektir. Uygulamaya yönelik uzmanlık kazandıran bilimsel ve mesleki açıdan güçlü bir eğitim verilmesi amaçlanmıştır. Eğitim programı tanımlanırken disiplinler arası işbirliğini ve etkileşimi geliştirecek, uygulama ortamının gereksinimlerine çözüm bulacak bir yaklaşım benimsenmiştir. Programın mezunları geniş bir spektumda bilgi ve gerekli becerilere sahip olup bu alanda sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli insan özelliklerine sahip olabileceklerdir.
Programın Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programı başarı ile tamamlayan mezunlara Sağlık Bilişimi alanında ‘Doktora’ (Doctor of Philosophy) unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Doktora programı, toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 7 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Doktora programlarında Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığı’nın önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile öğrenci üniversitedeki diğer enstitüler ve diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla 2 ders seçilebilir. Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir. Doktora programı; ders, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması ve tez savunma sınavından oluşur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Programın mezunları geniş bir spektumda bilgi ve gerekli becerilere sahip olup bu alanda sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli insan özelliklerine sahip olabileceklerdir.
- Tıbbi cihazların çalışma prensipleri ve tıbbi cihazların üretiminde kullanılan bilişim ve modelleme metodlarının yazılımını yapabilir.
- Tıbbi veri analizi yapabilir ve derin öğrenme ve yapay zeka sistemleri geliştirilebilir.
- Sağlık verilerinin temizleyebilir ve klinik karar destek sistemlerinde kullanılabilir hale getirip metodlar gerçekleştirilebilir.
- Teletıp ve mobil sağlık sistemlerini kurgulayabilir ve gerçekleştirebilir.
- Ülkemizde sağlık bilişim sistemleri yazılımının esnek bir şekilde ihtiyaca uygun üretimini sağlayabilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Bilgi | |||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Beceriler | |||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yetkinlikler | |||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek