Sağlıkta Kalite Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydir. Ayrıca, ‘Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
2020-2021 eğitim öğretim döneminde açılmıştır.
Programın Amacı
Sağlık hizmetlerinde ileri teknoloji kullanımı giderek artmaktadır. Ülke nüfusunun artması ve sağlık politikalarındaki değişim ile birlikte sağlık hizmetleri sunan özel ve kamu sağlık kuruluşu sayısı artmaktadır. Bununla beraber hasta ve yakınlarının sağlık hizmetlerinden beklentileri ve ihtiyaçları artmaktadır. Bu şartlar altında hasta merkezli, hasta ve çalışan güvenliğini temel alan kaliteli sağlık hizmeti verilmesi zorunluluk arz etmektedir. Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan Sağlıkta Kalite Standartları ışığında kaliteli hizmet sunulması sağlık kuruluşlarının temel görevidir.
Bu programın amacı; sağlık hizmetlerinin sunumu sırasında ortaya çıkan sorunları anlayabilen ve tespit edebilen, öncelikleri belirleyerek iyileştirme çalışmaları planlayabilen sürekli kendini yenileyen, ulusal ve uluslararası standartları uygulayabilen, kalite yönetim sistemleri kurabilen, yürütebilen ve denetimini yapabilen, sağlıkta kalite ve akreditasyonun öneminin farkında olan yetkin sağlık profesyonelleri yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Mezunlar bu alanda bilim yüksek lisansı (MsSci) ünvanı kazanacaktır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır.
Yükseklisans temelde ders ve tez dönemlerinden meydana gelmektedir. Ders dönemi en az sekiz ders ve seminer dahilinde olup, tez dönemi ise tez önerisi, tez yazımı çalışması ve Tez Savunma Sınavı aşamalarından oluşmaktadır.
Tezli yüksek lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak şartıyla toplamda en az 120 AKTS kredisi tamamlanmış olması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olan öğrenciler, Özel ve Kamu sağlık kuruluşları (Sağlık Bakanlığı Hastaneleri, Üniversite Hastaneleri, Özel Hastaneler, Ayaktan Teşhis ve Tedavi Merkezleri, İlaç Fabrikaları, Medikal sektör kuruluşları vb.) Kalite Koordinatörlüklerinde, Kalite geliştirme birimlerinde, Kalite Direktörlüklerinde, Kalite ile ilgili diğer birimlerde, Kalite uzmanı, Kalite iyileştirme sorumlusu, Kalite çalışanı vb. isimlerle görev alabilirler.
- Sağlıkta Kalite Yönetimi eğitim programı kapsamında gerekli mesleki tüm bilgiyi öğrenir.
- Sağlıkta Kalite Yönetimi programında öğretilen bilgileri uygulama becerisi kazanır.
- Sağlıkta Kalite Yönetimi programının uygulamalarında gereken çağdaş bilgi, araç ve gereçleri kullanabilme becerisi kazanır.
- Sağlıkta Kalite Yönetimi eğitimini ulusal ve uluslararası çerçeve içerisinde yorumlayabilme becerisi kazanır.
- Sağlıkta hizmetlerinin sunumundaki problemleri tanımlar, analiz eder ve sonuçları yorumlar. Sağlık Yönetimi programında öğrenilen bilgiler ışığında toplumun sağlık problemlerine yönelik araştırma yapma becerisi kazanır.
- Sağlıkta Kalite Yönetimi alanı ile ilgili her türlü veriyi derler ve amaca yönelik olarak değerlendirerek yorumlar.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
Bilgi | ||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Beceriler | ||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Yetkinlikler | ||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek